Tre tips til et godt familieliv i korona-hverdagen

familieliv Apr 01, 2020

 Hverdagen er plutselig snudd på hodet... 

Vårt sosiale liv er innskrenket til et minimum. Mange av oss har hjemmekontor, samtidig som vi håndterer ny jobb som vikarlærere for skolebarn eller prøver å lage meningsfulle dager for de minste som er hjemme fra barnehagen.

Klart dette gir utfordringer!

Nyhetsbildet er preget av koronapandemien 24 timer i døgnet, og de fleste av oss føler på usikkerhet og redsel for hvordan de nærmeste månedene kommer til å bli.

Hva skjer i verden? Beholder jeg jobben min? Hvordan blir vår økonomi framover?

Klarer vi å holde ut som par?

Hvordan takler barna dette egentlig?

Her får du tre tips til hvordan du kan gjøre denne tiden litt bedre for for deg og familien din. Elementer som kan hjelpe deg til å lage bedre dager for deg og dine ❤️

 

1. Lag gode rutiner 

Både voksne og barn fungerer best med forutsigbarhet i hverdagen. I disse tider er svært lite "som normalt", og nå er det ekstra viktig å lage seg gode rutiner. Dette er særlig lurt i forhold til søvn, måltider og bevegelse. Og selvsagt håndvask ;) 

Rutiner gir trygghet - og forteller barna hva som skal skje i løpet av dagen, slik at de vet hva de skal forholde seg til.

Lag en god plan på hva du tenker er viktigst. Noter ned gjøremålene for dagen, samt de du ønsker å komme i gang med. Skriv dette inn i en timeplan, på post-it-lapper eller på en tavle som står framme.

Inviter gjerne barna til å være med på å bestemme det de har forutsetning og kunnskap til. Feks hva slags fysisk aktivitet de har lyst til å gjøre den dagen, eller hvilket spill dere skal spille etter middag. 

  

2. Velg dine kjepphester

Når vi er slitne og kanskje engstelige, så er det kort vei til å overreagere og bli sint. Det kan fort gå ut over både stemningen og tryggheten i familien.

Et tips her er å tenke over hva som er viktigst for dere som familie akkurat nå. Hvilke kamper som er verdt å kjempe. Hva slags regler skal gjelde. Er det for eksempel så farlig at det blir mer skjermtid akkurat nå?

Tenk over hvorfor du setter de reglene og grensene du setter. Hvordan kan reglene hjelpe deg til å være en best mulig forelder akkurat nå?  Hvordan kan det trygge barna best mulig? 

Vi er inne i en unntakstilstand for tiden, og da trenger vi mest av alt omsorg og forståelse - ikke kjefting og sinne. Vær raus både med partner og barn. OG deg selv!

 

3. Vær oppmerksom på egne følelser

Når vi føler oss usikre og redde, så reagerer kroppen vår på ulikt vis. Vi kan fort føle oss kraftløse, mer irritable - og vi har vanskeligere for å se behovene og signalene til menneskene rundt oss.

Hvordan er dette for deg? Prøv å legg merke til hvordan du reagerer på ting. Hva skjer inni deg? Hvordan håndterer du dine egne følelser? 

Gjør deg noen refleksjoner når ting har roet seg på kvelden. Hvordan gikk dagen? Bryt opp i seksjoner. Hva funket? Hva funket ikke? Hva kan du gjøre annerledes i morgen? 

Tenk tilbake på en situasjon du håndterte mindre bra. Hva skjedde egentlig?

Hvordan hadde du det inni deg før det skjedde? 

Hva trenger DU for å ha det bra inni deg? Hva kan du gjøre for å lade opp dine egne batterier? Reflekter over hvordan du kan ta vare på deg selv - og hvordan du kan lage deg litt egentid. 

Trenger du generelle råd i forhold til foreldrerollen?  Her på Trygge Barns hjemmeside finner du flere artikler - om bla barns følelser, sinte barn og hvordan du kan være en trygg og god forelder. 

Ønsker du mer personlige råd til foreldrerollen? Dersom du vil booke en veiledningstime, så finner du kontaktinfo til Ellen i Trygge Barn her.

Husk å ta vare på deg og dine i denne spesielle tida. Det blir bra etterhvert! ❤️

Ellen, Trygge Barn 🥰

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.