fbpx

Følelser er en del av det å være menneske. Noen ganger er det helt fantastisk å kunne føle sterke følelser. Det bobler i kroppen og vi føler velvære. Andre ganger kjennes de sterke følelsene svært ubehagelig, og vi ønsker å få dem bort. Barn har mye følelser i løpet av en dag. Noen ganger trenger de hjelp til å håndtere disse. Hvordan kan vi hjelpe dem med det?

 

Hjelp barnet med å forstå følelsen

De følelsene vi forstår og godtar, forsvinner ganske fort. Vi kjenner dem igjen, og derved bearbeider vi dem lettere. Andre følelser kan være vanskelig å forstå. Kanskje er følelsene mye sterkere enn vi liker, eller de ikke stemmer med hva vi tenker er normalt for situasjonen. Mange ganger er det lett å ignorere en slik vond følelse. Vi skyver den bort og legger lokk på den. Men følelser forsvinner ikke av seg selv. Hvis vi ikke vil vedkjenne oss den, vil den fortsatt oppleves som ubehagelig. Det kan ofte føre til at vi går med uro og spenninger i kroppen i lengre tid uten at vi egentlig forstår hvorfor. Når dette skjer med barn, kan de fort bli redd for hva som skjer i kroppen deres. Ofte kan de bli usikre, sutrete, engstelige eller sinte.

Beskriv og bekreft følelsen

Barn trenger derfor å få vite at det de kjenner på er helt normalt. Allikevel er det ikke alltid de har lyst til å prate om det. Da kan det være lurt å beskrive hva du ser skjer med barnet. ” Nå ser jeg at du har tårer i øynene. » » Jeg synes at du ser trist ut. Er du lei deg for noe? ”, ”Det kjennes ut som du rister i kroppen din. Har det skjedd noe? ”

Vis omsorg for barnet

Når barn blir vant med å sette ord på tanker og følelser, blir de mer kjent med seg selv. De lærer å forstå sine egne reaksjoner, og de vil erfare at det er greit å ha følelser. Dette vil også bidra til at de lettere kan forstå andre mennesker rundt seg, og de vil bli mer sosialt kompetente. Vis i handling og med ord at du er glad i barnet ditt som det er. Med hele sitt følelsesregister. Da er det også mye lettere for barnet å være glad i seg selv.

Ha balanse i livet

For at vi skal hjelpe barna våre best mulig, bør vi være i balanse selv. Dersom vi er veldig stresset og oppkavet, er det vanskelig å tenke klart og handle rasjonelt. Det kjenner vi alle godt til. Ta vare på helsen, spis og sov godt. Pust ut. Det er helt elementære grunnregler som i vårt samfunn er lett å ignorere i perioder.

Men for å være gode nok foreldre, må vi ta hensyn til oss selv også.

Som flypersonalet sier: ” Ta på din egen oksygenmaske før du hjelper andre. ”

Lykke til! 🙂

 

Illustrasjonsfoto: Unsplash

 

Ta kontakt:

14 + 2 =